Mijn ratje blijft niezen. Wat te doen?

Medische ervaringen en vragen. Ga met een zieke rat altijd naar de dierenarts. Dit forum is niet ter vervanging daarvan!
Plaats reactie
Sunnarat

Mijn ratje blijft niezen. Wat te doen?

Bericht door Sunnarat »

Hallo allemaal,

Ik heb twee vrouwelijke ratjes van circa 3 maanden oud. Vanaf het moment dat ik ze heb niezen ze al. Ik ben hiervoor bij de dierenarts geweest en kreeg doxycycline (antibioticum) en metacam (ontstekingsremmer) mee. Een van de twee ratjes stopte hierna met niezen. Vervolgens ben ik teruggegaan naar de dierenarts voor mijn andere ratje en kreeg weer dezelfde kuur mee. Het probleem is nu dat ik aan het einde van de kuur van 10 dagen zit en mijn meisje nog steeds niest. Ik heb al tijm in het water gedaan, haar pure chocolade gegeven, bisolvon in het water en babyneusspray gebruikt. Ik weet het onderhand echt niet meer en maak mij zorgen om haar. Kan iemand mij helpen?
Zaza

Re: Mijn ratje blijft niezen. Wat te doen?

Bericht door Zaza »

Niezen wordt meestal niet veroorzaakt door een bacterie, maar door irritatie van het slijmvlies of door een virus. Antibiotica heeft daarom bij niezen vaak niet zoveel zin. Ook kunnen ratjes gaan niezen door bijvoorbeeld stress.

Wat voor bodembedekking gebruik je? Hoe is de kooi ingericht? En hoe is de luchtvochtigheid in je huis? Zeker in de winter met de verwarming aan is de lucht in huis vaak aan de droge kant. Ratjes hebben juist een hoge luchtvochtigheid nodig! Big smille
Sunnarat

Bericht door Sunnarat »

Voor zover ik weet hebben ze geen stress. Ik gebruik als bodembedekking ecobale. Verder heb ik een grote rattenkooi
(zie bijlage) met fleece, houten en plastic huisjes erin (hangen). De luchtvochtigheid zal nu vast aan de lage kant zijn. Hier ga ik verandering in aanbrengen. Maar ik had de verwarming nog niet aan toen ik ze kreeg en toen niesten ze dus al... Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Bijlagen
Rattenkooi
Rattenkooi
67064_pla_savic_zeno_3_1.jpg (36.07 KiB) 1045 keer bekeken
KiNoBoBa

Bericht door KiNoBoBa »

Ik ben heel benieuwd of iemand nog meer suggesties heeft voor de topic starter.

Een van mijn ratjes bleek een allergie te hebben.
(Gelukkig heb ik een dierenarts die niet meteen met antibiotica aan komt zetten, maar die alle omstandigheden eerst echt goed in kaart brengt. Antibiotica wordt alleen ingezet als absoluut zeker is wat er aan de hand is, en zeker niet bij een virus (..). Dan is het een prima aanpak.)

Mijn ratje bleek te gaan niezen door de cotton & cotton bodembedekking. De andere drie niet.
Sinds ik op card & card ben overgegaan is het probleem weg.

Soms is het ook erfelijk, een gen, schijnt.
Wie op dit forum kan daar meer over vertellen?
Plaats reactie